Skibe har svært ved at styre under Femern bro

 

Forbindelsen over Femern Bælt, der skal forbinde Tyskland med Danmark skal efter planen stå færdig ved udgangen af 2018. Forbindelsen bliver imponerende 19 kilometer lang, men der er endnu ikke taget stilling til om det skal være en tunnel eller en bro. I den forbindelse bliver der udført en lang række tests, der skal lede til den endelige beslutning.

Kunsten at styre et containerskib sikkert under broen

 

Forbindelsen over Femern Bælt, der skal forbinde Tyskland med Danmark skal efter planen stå færdig ved udgangen af 2018. Forbindelsen bliver imponerende 19 kilometer lang, men der er endnu ikke taget stilling til om det skal være en tunnel eller en bro. I den forbindelse bliver der udført en lang række tests, der skal lede til den endelige beslutning.

Kunsten at styre et containerskib sikkert under broen

I disse dage tester skibskaptajner fra hele verden broløsningen, og hvordan det er at sejle nedenunder broen med et stort containerskib. Testen foregår i skibssimulator hos Force Technology i Lyngby, hvor kaptajnerne fra hele verden skal prøve at styre den rette kurs, således de undgår at ramme broen.

Sådan kan der se ud i en skibssimulator – her er skibet på vej ind i Københavns havn.

Hvis broen stod færdig i dag, er der nemlig flere, der vil have svært ved at ramme den rigtige kurs, viser nye forsøg.

Resultaterne af testsejladserne skal blandt andet bruges, når der skal tages stilling til, om der skal bygges en bro eller en tunnel mellem Danmark og Tyskland.